Content marketing is een zeer meetbare manier om je businessdoelstellingen te behalen. Je zou het ook informatiemarketing kunnen noemen. De kern is het aanbieden van relevante informatie, via het juiste kanaal en voor het juiste publiek, om zodoende je doelgroep dichter aan je te binden.
Content marketing
Met contentmarketing bedoelen we een strategie die je uitzet om een specifiek publiek over een specifiek onderwerp te informeren op zo’n manier dat de doelen van jouw business ook bereikt worden. Je biedt waardevolle informatie waarmee je hen helpt betere keuzes te maken of meer uit jouw product of dienst te halen. De strategische gedachte hierachter is dat wanneer je dit consistent en consequent doet, men jouw organisatie gaat zien als een betrouwbare bron van waardevolle informatie. Je wekt vertrouwen, sympathie en verwerft autoriteit. En daar word je voor beloond met merkvoorkeur en mond-tot-mond-reclame.
Content marketing is de kunst om precies te begrijpen naar welke informatie jouw doelgroep op zoek is. Je speelt in op deze behoefte met content die én de helpende hand biedt én verband houdt met de aanschaf of het gebruik van jouw producten of diensten. Deze content bied je vervolgens aan met als doel klanten aan te trekken en te binden.
Expertstatus verkrijgen
Alles draait om autoriteit. Zodra je gaat schrijven ben jij op dat moment de expert in jouw vakgebied. Jouw kennis en ervaring kunnen waarde toevoegen aan het leven van jouw bezoekers. Dat is het uitgangspunt. Maar vaak is men te bescheiden of verlegen om zichzelf als ‘expert’ neer te zetten. Het is logisch dat deze stap in het begin ongemakkelijk voelt, omdat je een bepaald verwachtingspatroon creëert bij je lezers. Een verwachtingspatroon waaraan je misschien niet altijd kunt voldoen.
De druk die deze expertstatus met zich meebrengt, kun je echter juist goed kunt gebruiken in je reis naar expertise. Er is niemand die jou ooit zal vertellen: “Zo, vanaf nu mag je jezelf een expert noemen”. Niemand kan je deze stempel geven, behalve jijzelf. Bekroon jezelf nu dan ook tot expert binnen jouw vakgebied.
“Jij bent de expert. Punt.”
Als je jezelf niet als expert ziet, hoe kun je dit dan ooit overbrengen op jouw bezoekers en potentiële klanten?
Welke ‘content’?
Met ‘content‘ bedoelen we alle vormen van informatieoverdracht zoals stukken tekst, afbeeldingen, video’s, infographics, powerpoint slides etc. De meest gebruikelijke vorm is een landingspagina met teksten en afbeeldingen erop, zoals deze. Je hebt het gezegde “Content is King” ongetwijfeld wel eens gehoord.
Net als het willekeurig omhoog schieten van een pijl in een bos, is het plaatsen van content zonder doel voor ogen erg doelloos. Vraag je af wat het uiteindelijke doel van het online zetten van content is. Wat hoop je ermee te bereiken?
Door middel van het online plaatsen van content wil je bijvoorbeeld:
- meer verkeer naar je website genereren
- merkbekendheid vergroten
- autoriteit opbouwen binnen jouw niche
- je relatie onderhouden met je huidige klanten
Van al deze doelen is het eerste doel, meer verkeer naar de website genereren, het meest populair. Laten we daar dieper op ingaan.
Het doel van je bezoekers
Voordat je met het samenstellen en optimaliseren van waardevolle content aan de slag gaat, bepaal je wat je met dit verkeer wilt bereiken. Door meer zoekverkeer naar je website te krijgen wil je bijvoorbeeld:
- meer namen en e-mailadressen verzamelen (opt-ins)
- offerteaanvragen binnen krijgen
- opgebeld worden door potentiële klanten
- je product of dienst direct verkopen
- aanmeldingen krijgen voor je webinar of workshop
Optimaliseer je website eerst op conversie, voordat je veel verkeer naar de website gaat loodsen. De vraag die je jezelf kunt stellen voordat je je website gaat promoten is:
“Als er morgen één miljoen bezoekers op mijn website zouden komen, zou ik dan tevreden zijn met de manier waarop mijn website nu is ingericht?”
Als het antwoord op deze vraag ‘nee’ is, zorg dan eerst dat je website zo is ingericht dat je er het maximale resultaat uit haalt. Conversie-optimalisatie is een continu proces, maar als je van tevoren weet dat je website in ieder geval goed genoeg converteert, dan ben je klaar om er verkeer naar toe te sturen.
Meer verkeer uit Google
Om hoog in Google te scoren is het niet de bedoeling dat je de zoekmachines gaat manipuleren. Het doel is om onweerstaanbare content te creëren die inhoudelijk zo sterk is dat het raar zou zijn als Google deze niet op de 1e plaats zou ranken voor bepaalde zoektermen. De vragen die je jezelf keer op keer zult moeten stellen zijn:
“Is mijn artikel of pagina waardevol genoeg om op de 1e plaats in Google te staan?”
“Is dit wat mensen die op deze zoekterm zoeken, hopen te vinden?”
Mocht je zelf zo diep in de materie zitten dat je niet meer kunt inschatten of jouw artikel de ‘ultieme bron‘ is over een bepaald onderwerp, vraag dan aan mensen om je heen wat zij voor informatie zouden hopen te vinden op jouw website.
Begin pas aan de promotie van je content als je ervan overtuigd bent dat deze daadwerkelijk waardevol is.
“Kwaliteit komt voor promotie”
Kernpunten Contentmarketing
Content marketing gaat over de klant
Bij content marketing gaat het niet over jou. Niet jouw bedrijf, merk, product of dienst centraal, maar de informatiebehoefte van jouw (potentiële) klanten. Je voorziet in hun behoefte met waardevolle en aantrekkelijke content. Zo hebben we content marketing ook gedefinieerd. Content marketing informeert, leert of vermaakt eerst en gaat pas daarna over op overtuigen en verkopen.
Maatwerk: biedt specifieke content aan
Het begrip ‘one-size-fits-all’ kan overboord. Want om naadloos aan te sluiten bij de informatiebehoefte, is maatwerk vereist. Hiervoor moet je weten naar welke informatie men op zoek is.
Je prijst geen producten of diensten aan
Hoe overtuigend je ook een product of dienst aanprijst, vandaag de dag laten consumenten zich niet zo makkelijk iets aansmeren. Bij content marketing maak je redactionele content waar mensen voor open staan, omdat die hun vragen beantwoordt. Omdat die geloofwaardig en betrouwbaar is. En ruimte laat om zelf te beslissen. Dit betekent dat je meer als een uitgever moet gaan denken en opereren.
De klant zoekt jou, niet andersom…
Niemand zit erop te wachten om onderbroken te worden. Of gepusht te worden. Zeker niet door een onbekende. Met content marketing zorg je ervoor dat de (potentiële) klant naar jou op zoek gaat, in plaats van andersom. Je vraagt bij voorkeur toestemming om met hem te communiceren.
Content marketing is een continu proces
Reclame is campagnematig, content marketing bedrijf je continu. Het is een commitment. Je zult actief relaties moeten onderhouden en telkens op het juiste moment de helpende hand moeten bieden met aantrekkelijke, waardevolle content. Als je daarin slaagt, zul je er lang de vruchten van plukken.
Wat laatste tips…
Optimaliseer je content op één of meerdere zoektermen waar ook daadwerkelijk op gezocht wordt. Controleer dit door in Google bepaalde zoektermen in te toetsen en te zien of deze al als suggestie verschijnen terwijl je aan het typen bent.
Vergeet niet dat SEO en het voeren van een contentstrategie niet iets is dat je eenmalig opzet en voor altijd klaar mee bent. Het is iets dat je bij zult moeten houden als je toenemende resultaten wilt behalen, net als elk ander element in je business.